fredag 6. januar 2012

sy veske av kaffeposer! framgangsmåte

Flere har spurt meg hvordan jeg syr kaffeveskene, prøver å lage en oppskrift her.

Tror ikke jeg bruker akkurat samme fremgangsmåten som de som holder kurs, jeg så på ei veske og sydde etter den....... Jeg syr i bunnen til slutt, har hørt at de syr sidestykkene fast til bunnen før de syr sidesømmene.

Du trenger: 
30 - 35 kvartkilos kaffeposer (eller færre større poser)
160 cm nylonripsbånd til lange hanker eller ca 1 meter til korte hanker
 en liten bit borrelås 
 evnt plast (eller stor kaffepose) og skråbånd til innerlomme
 symaskin med passende tråd, skjæreutstyr, saks og målebånd

Først klippes bunnen av posene og de brettes ut så den fineste siden viser, legg dem litt over hverandre og sy sammen ned 2 sømmer. Posene trenger ikke vaskes, det kan  lukte kaffe av en ny veske!

sy 4 poser sammen til sidene. Lag 4 sånne stykker.
legg 2 sidestykker oppå hverandre med rettsiden opp på begge og sy dem sammen med en søm øverst og brett ut som på bildet

brett det underste stykke over, brett inn kanten og sy fast med dobbelt søm

gjør likt med endestykkene, men bare 2 poser ved siden av hverandre
sy bunn, gjerne av flere lag poser for å få vesken stødig

Renskjær alle delene
Mine mål som er lett å huske er;
Sider: 28 x38 cm
ender: 18 x 28 cm
bunn: 18 x 38 cm
innerlomme ca 20 x 20 cm (sy på skråbånd øverst)

Skal det være lange hanker bruker jeg 2 x 80 cm, brenner endene på nylonbånene med ei fyrstikk i endene for at de ikke skal rakne, syr så på remser av kaffeposer som er brettet inn på sidene

sy på hankene + en liten borrelås øverst  på vrangsiden


sy sammen sidestykkene med 2 sømmer rett ved siden av hverandre
husk innerlommen i den ene enden,eller en i hver ende hvis du ønsker .
Renskjær sidene og sy i bunnen
renskjær eller klipp nederste kant rett (ikke så lett å skjære nå)  klipp av alle løse tråder
DA ER VESKA FERDIG!!!!!!!!

5 kommentarer:

  1. Tusen takk for ei flott oppskrift, har ei søster som har så lyst på ei sånn væske . Så jeg må bare sy.

    SvarSlett
  2. Kjempekule vesker du har laget!!! Og så masse annet fint også, da;)Her må jeg følge med, skjønner jeg!!
    Hils maen:)
    klem

    SvarSlett
  3. Ser jeg er ett år etter "alle andre" ;) men nå har jeg endelig nok kaffeposer til å starte :)
    Hvilken tykkelse bruker du på nåla, og hva slags tråd egner seg best?
    Og takk for at du deler oppskrift!!!

    SvarSlett
  4. veldig fine ,passer perfekt til strikketøy og slikt

    SvarSlett
  5. Hei. Prøver å få til dette her, men posene sklir bare. Hvordan holder du de i sammen? Er jo ikke aktuelt å bruke knappnåler. Håper du svarer selv om det er lang tid siden du la ut dette.

    SvarSlett